Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Alkohol. Tylko dla pełnoletnich

Data publikacji 28.07.2010

Wczoraj po raz kolejny ruszyła ogólnopolska kampania edukacyjna „Pozory mylą, dowód nie”. Jej celem jest zwrócenie uwagi na problem sprzedaży alkoholu małoletnim. Organizatorzy akcji, czyli Komenda Główna Policji i Związek Browary Polskie, apelują do sprzedawców i przypominają im o konieczności sprawdzania dowodów osobistych młodym ludziom, którzy chcą kupić alkohol. Prowadzenie działań profilaktycznych w tym zakresie jest szczególnie ważne w czasie wakacji, kiedy wzrasta zagrożenie sięgnięcia po alkohol przez nastolatków.

Wczoraj w Centrum Działań Twórczych „1500m2 do wynajęcia” odbyła się konferencja prasowa inaugurująca kolejną edycję kampanii „Pozory mylą, dowód nie”. Po raz drugi patronat nad akcją objął Komendant Główny Policji.

Celem kampanii jest zwrócenie uwagi na problem sprzedaży alkoholu osobom niepełnoletnim. Organizatorzy swój przekaz kierują przede wszystkim do ludzi dorosłych – to oni ponoszą odpowiedzialność za to, że osoby niepełnoletnie mają możliwość kupowania i spożywania napojów alkoholowych. Komenda Główna Policji i Związek Browary Polskie chcą zwrócić uwagę na problem zakupu alkoholu przez osoby, które nie ukończyły 18 lat. Chcemy przypomnieć sprzedawcom, że sprzedaż alkoholu małoletnim to przestępstwo. Będziemy więc wskazywać, jak można uniknąć popełnienia przestępstwa i jednocześnie utraty zezwolenia na sprzedaż alkoholu. Chcemy również zwrócić uwagę, by sprzedawcy dokładnie sprawdzali datę urodzenia zamieszczoną na dokumencie, jakim posługuje się osoba, która chce kupić alkohol. Od stycznia 2001 roku dowody osobiste wydawane są także osobom poniżej 18. roku życia i różnią się tylko datą ważności (wydawane są na 5 lat).

W dyskusji, która odbyła się podczas konferencji, udział wzięli: Danuta Gut – dyrektor Biura Zarządu Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie, podinsp. Marek Walczak – Zastępca Dyrektora Biura Prewencji Komendy Głównej Policji oraz Zbigniew Hołdys.

„Młodzi ludzie mają prawo, by popełniać błędy. Rolą dorosłych jest jednak dbanie o to, aby tych błędów było jak najmniej. Nasza kampania to apel przede wszystkich do ludzi dorosłych. Najważniejsze by mieli świadomość odpowiedzialności jaka na nich ciąży” – powiedziała Danuta Gut podczas konferencji. – „Największa spoczywa oczywiście na rodzicach, a jak pokazują badania, prawie 70% niepełnoletnich sięga po alkohol właśnie za ich pozwoleniem”.

„Musimy pamiętać o jednej ważnej rzeczy – bezpieczeństwo to produkt, na który pracujemy wszyscy, wszyscy je kreujemy. Policja prowadzi różne akcje profilaktyczne, by przestrzegać przed wszelkiego rodzaju zagrożeniami, ale o pomoc w działaniu apeluje do całego społeczeństwa i każdego obywatela z osobna. To, że dochodzi do sprzedaży alkoholu osobom niepełnoletnim, to wina nie tylko rodziców czy sprzedawców – to także wina przypadkowych świadków. Każdy, kto jest świadkiem takiego przestępstwa, również ponosi odpowiedzialność za ewentualne skutki wypicia alkoholu przez młodego człowieka” – przypomniał podinsp. Marek Walczak.

W ramach akcji, do sprzedawców trafią plakaty, ulotki i naklejki z jej hasłem przewodnim „Alkohol. Tylko dla pełnoletnich”. Policjanci będą też przypominać sprzedawcom napojów alkoholowych o tym, że sprzedaż alkoholu małoletnim jest przestępstwem. Zwrócą też uwagę na konsekwencje prawne, jakie grożą za złamanie tego zakazu. Prowadzenie działań profilaktycznych w tym zakresie jest szczególnie ważne w czasie wakacji, kiedy wzrasta zagrożenie sięgnięcia po alkohol przez nastolatków.

kz/ Paulina Puchała/gg

Powrót na górę strony